Werkgroep Redactie Baerne

De werkgroep redactie Baerne verzorgt het tijdschrift van de Historische Kring. Dit tijdschrift 'Baerne' verschijnt vier keer per jaar en is voor het eerst in 1976 uitgekomen. De redactie streeft er naar een verzorgd en lezenswaardig tijdschrift te maken met een ruime variatie aan historische artikelen over Baarn voor een breed publiek.Vrijwilligers die mee willen helpen schrijven zijn van harte welkom.

Als u wilt weten welke onderwerpen in de afgelopen jaren in Baerne aan bod zijn gekomen, klik dan hier.

Kwaliteit, zowel inhoudelijk als wat het uiterlijk betreft, staat hoog in het vaandel.
Van een gestencild blaadje ontwikkelde 'Baerne' zich in de loop der jaren tot een aantrekkelijk en veel gelezen historisch tijdschrift.'Baerne' heeft een plaats gevonden in bijna alle belangrijke Nederlandse archieven, waar we het vaak in fraai gebonden staat kunnen aantreffen.

Het tijdschrift was een belangrijke bron voor het jubileumboek Duizend jaar Baarn, dat in 2014 verscheen. Het leverde ook een belangrijke bijdrage aan het in 1994 in het kader van de monumenten-inventarisatie verschenen boek: 'Baarn, geschiedenis en architectuur' door F. Gaasbeek, J. van 't Hof en M. Koenders. Ook vormde het de basis van het eerdere jubileumboek van de Historische Kring: 'Van Baerne tot Baarn' (1999). Verder verzorgde de redactie een aantal speciale Baarnnummers voor de stichting Tussen Vecht en Eem.

Het tijdschrift kent de vaste rubriek 'het verenigingsnieuws'. In deze rubriek treft men steeds een lijst aan van de aanwinsten van de Oudheidkamer en die van de bibliotheek. Tevens is in elk blad steeds de agenda van de activiteiten van de Historische Kring Baerne opgenomen.

Sinds maart 2018 verschijnt de Baerne in kleur.