Als stenen kunnen praten...

In de periode 2014-2018 is de geschiedenis van diverse kenmerkende Baarnse gebouwen verteld in de serie "Als stenen kunnen praten..."

2014

• Boschoord: het voormalige horecapand Boschoord ligt verscholen in de bossen tussen Lage Vuursche en Hilversum
  • St. Elisabeth: dit was een klooster, later verpleeghuis in Lage Vuursche
  • Stulpkerk: een portret van de Stulpkerk in Lage Vuursche
  • 't Hofje: tussen de Westerstraat en de Nieuw Schoonoordstraat staat 't Hofje

• Stoomwasscherij Eemland

2016

• Musis Sacrum: er was een echte schouwburg in Baarn. Een prachtig gebouw met een markante ronde koepel en een 43 meter lange oprijlaan. Musis Sacrum stond aan de Nicolaas Beetslaan. Veel beroemde toneelspelers en muziekgezelschappen hebben daar opgetreden. Baarnse verenigingen gaven daar hun uitvoering en daar was ook de Baarnse Revue. Wolter Bakker werd benaderd om dit bijzondere theater te ontwerpen met het doel om “het gezellige openbaare verkeer in de Gemeente te bevorderen.”
    • Deel 2:

• Badhotel: een gebouw met een rijk verleden. Van watergeneesinrichting, sanatorium, Badhotel, Rustungsabteilung, Grand Hotel Astoria, Bavo-huis tot en met Prins Hendrik residentie.
    • Deel 3:

2017

• Flora Bioscoop: een mooie film kun je hier in Baarn alleen nog zien in de Speeldoos. Maar de oudere Baarnaars herinneren het zich vast nog wel: de Flora-bioscoop in de Laanstraat. Als je bij de Trekpleister omhoogkijkt, zie je het bord nog met de naam. In 1930 kreeg aannemer Willem le Duc van Geert Visser de opdracht om de Flora bioscoop te ontwerpen en te bouwen. Het werd een prachtige bioscoop met een groot podium waar ook voorstellingen gegeven konden worden. Jarenlang nam Flora een centrale plaats in de Baarnse gemeenschap in, maar toch moest eind 1972 het besluit worden genomen de bioscoop te sluiten. De komst van de TV , de invoering van de BTW en de tegenwerking van de Gemeente eisten zijn tol.

• Villa de Bakermat
    • Deel 1: periode van bewoning door de heer Pos (mede)oprichter van de ANWB