De herinnering blijft

In de periode 2013-2020 is in onderstaande afleveringen van de serie "De herinnering blijft" aandacht besteed aan Baarnse gebouwen, bedrijven en andere gedenkwaardige zaken.

2013

• De Ruyter - Muisjesfabriek: in Baarn heeft jarenlang de fabriek van De Ruijter gestaan. Een terugblik op de Baarnse broodversierder met oud-directeur Vlek.

• Kwekerij Kuijer
  • De Ruiter - Brandstoffenhandel
  • BMV Excelsior: bezoek aan de mondharmonicavereniging Excelsior
  • Lettenmeijer: na een introductie met Eric van der Ent van Stichting Groenegraf gaat Ans van Egdom in gesprek met de heer Lettenmeijer, voormalig autodealer die lange tijd aan De Brink in Baarn heeft gezeten.

• Cantonspark
  • Baarnse Motor Club
  • De Zoete
  • Hornsveld

2016

• Baarnse Zieken Omroep: maandenlang zijn ze ermee bezig geweest en dan eindelijk is het zover. Een paar Baarnse medewerkers van de Stichting Ziekenomroep (SZO) in Hilversum tekenen op 29 april 1960 de oprichtingsacte van de Baarnse Ziekenomroep. Medewerkers, apparatuur, studioruimte en geld is er niet. Wel een groot enthousiasme om programma's te gaan maken voor de mensen in het ziekenhuis en de verzorgingshuizen. Greet van der Leen was één van de oprichters van de BZO. In de studio van RTV Baarn, de huidige lokale omroep, vertelt zij over het allereerste begin.

2017

• Van der Vuurst - groentenboer: een terugblik op groentenboer van der Vuurst. Begonnen naast een oude schuilkerk en uitgebouwd naar de winkel aan de Zandvoortweg.
  • School en Werktuinen: tegenwoordig heet het De Groene Inval, maar voor veel mensen zijn het nog steeds de School en Werktuinen. In 1924 werd door mevrouw Poelman het initiatief genomen om in Baarn ook te starten met de tuinen. Carl Werner was de eerste beheerder. Piet Korver is ook een tijd beheerder geweest en de tuin is nu onder beheer van Kylie Verkaart. In dit item wordt de historie van de school en werktuinen belicht.

• Hoogwolde

2020

• Philips -Torenlaan: aan de Torenlaan in Baarn had Philips een vestiging waar LP’s en muziekcassettes werden geproduceerd. De fabriek is al geruime tijd verdwenen en op het terrein is een complete woonwijk (De Plantage) verrezen. Maar de herinnering aan de mooie fabriek is nog levendig. Wij spraken met oud-werknemer Jan Hemmes over de tijd dat hij bij Polygram/ Phonogram werkte.