Werkgroep Oudheidkamer

De vrijwilligers van de werkgroep Oudheidkamer houden zich bezig met het bewaren en toegankelijk maken van verzamelde gegevens, aankopen en schenkingen. E.e.a. wordt geregistreerd, gedigitaliseerd, beschreven en gearchiveerd. Nieuwe vrijwilligers zijn altijd welkom.

In onze Oudheidkamer bevindt zich informatie over het verleden van Baarn, Lage Vuursche en Eembrugge. De digitale fotocollectie bestaat momenteel uit ruim 30.000 ansichtkaarten, foto’s en landkaarten/ plattegronden. Een groot aantal voorwerpen zoals kunstobjecten, voorwerpen, boeken, affiches, polissen/ oorkonden/ getuigschriften/ medailles, advertenties middenstand, kleding/ linnengoed en oude Baarnsche Couranten. Ook is een groot aantal edities van de Baarnsche Courant in doorzoekbare pdf-vorm aanwezig. Het tijdschrift Baerne vanaf het jaar van oprichting en een uitgebreid knipselarchief, gerangschikt op straat, gebouw of gelegenheid, met een schat aan informatie.

Heel veel gegevens zijn al gedigitaliseerd, wat het zoeken makkelijker maakt. Jaarlijks behandelt de werkgroep een groot aantal verzoeken om informatie m.b.t. historisch onderzoek.

Elk halfjaar is er een nieuwe expositie te bezichtigen betreffende historische aspecten van Baarn. Enkele medewerkers verzorgen de jaarlijkse foto/film presentaties over Baarn, toen en nu.

De Oudheidkamer bevindt zich onder de bibliotheek, bereikbaar met trap of lift via de bibliotheek in de Hoofdstraat 1a. Openingstijden voor het publiek zijn op woensdagmiddag van 14.00-16.00 uur en op zaterdag van 11.00-13.00 uur. U wordt ontvangen door een gastvrouw of gastheer. Eventuele vragen worden genoteerd en zo mogelijk direct beantwoord. U kunt archiefmateriaal inzien en, tegen een geringe vergoeding, kopieën bestellen van archiefmateriaal, foto’s en/of ansichtkaarten.

Coördinator Werkgroep Oudheidkamer: Lisette Kuizinga-Claassens (035) 54 203 72