Veel mensen die op 11 maart de opening bij kwamen wonen, waren al vroeg gekomen om alvast de tentoonstelling te bekijken. Er is in nu de Oudheidkamer een bijzonder stukje Eem te zien: borden met informatie over hoe het was, schilderijen, speciale vondsten uit de Eem, en in een vitrine informatie over Kasteel Ter Eem. Ook de bijdrage van de Baarnse Watersportvereniging De Eem kon op veel belangstelling rekenen.

Om 11 uur hield Bert Kranendonk, voorzitter van 100-jarige BWV, een korte toespraak. Hij vertelde over zijn binding met de Eem (hij is geboren op een woonboot) en vond “de Eem een gewone rivier, maar ook heel bijzonder. Met mooie oevers, vogels en fauna”. De watersportvereniging telt nu bijna 500 leden en heeft een feestelijk jaar voor de boeg. Een kleine selectie van informatie uit het jubileumboek is in de tentoonstelling te zien. Het boek ligt binnenkort ter inzage in de Oudheidkamer.

Heemraad bij Waterschap Vallei en Veluwe, Frans ter Maten, vertelde over het belang van het Waterschap en over de gesprekken die gaande zijn over het belang van de Eem en ook over het gebruik door vrachtschepen in de Eem. Met het luiden van de scheepsbel, die vroeger bij het pontje van Kuijer hing, nam hij vervolgens de officiële opening voor zijn rekening.

Wilmar Dolman, Nora Hemerova, John van Wilpen en Ton van den Oudenalder hebben een mooie tentoonstelling gemaakt met de terechte titel: ”De Eem. Gewoon bijzonder”.

De expositie loopt tot 23 september en kan tijdens de openingsuren van de Oudheidkamer bezocht worden: op zaterdag van 11.00 – 13.00 uur en op woensdag van 14.00 – 16.00 uur.