Villa Baarnstein Kasteel de Hooge Vuursche Banner3 Fc3 5146 Banner4 Fc3 5173 Banner5 Fc3 5123 Klik voor vacatures

Op de vraag van Burgemeester Mark Röell hoe het met haar gaat hoeft mevrouw Jaan Hartog niet zo lang na te denken. Want “het gaat goed met me, ik doe nog leuke dingen en mijn koppie doet het ook nog goed”. Ze is 109 jaar geworden en is daarmee een van de oudste inwoners van Nederland.

Tante Jaan, zoals haar neven en nichten haar noemen, is tijdens de 1e Wereldoorlog geboren op boerderij De Nieuwe Zevenmorgen in Woudenberg.

In 1941, tijdens de 2e Wereldoorlog, trouwde ze met Baarnaar Henk Hartog en verhuisde ze naar Baarn.

In die tijd mocht je als vrouw na je huwelijk niet meer werken. Daarom was mevrouw Hartog actief met vrijwilligerswerk, sport en andere hobby’s, zoals tuinieren. Het sociale contact was altijd belangrijk voor haar.

In 1953 bouwde het stel een nieuw huis aan de Berkenweg. De vele goede contacten met de buurtbewoners zorgden ervoor dat Jaan Hartog daar tot 2020 kon blijven wonen. Toen is ze verhuisd naar een aanleunwoning bij Santvoorde, waar zij met wat hulp nog zelfstandig woont.

Op haar verjaardag is ook zichtbaar dat ze nog volop actief is. Er is behalve de burgemeester veel pers natuurlijk, maar ook familie- en burenbezoek, felicitatiekaarten en kado’s.

Jaan Hartog staat nog volop in het leven en is beslist geen eenzame oudere. Haar gehoor wordt wat minder en het bewegen gaat ook niet altijd zoals ze zou willen, maar ”ik kan nog steeds wandelen, en ik mag verder niet mopperen”.

Haar verjaardag vieren doet ze, nadat de ochtendvisite weg is, zoals elk jaar, met een BBQ- en Bingo feest samen met ruim 30 familieleden op de boerderij in Woudenberg.

Burgemeester Mark Roëll op bezoek bij mevrouw Jaan Hartog

(foto: Caspar Huurdeman)