Villa Baarnstein Kasteel de Hooge Vuursche Banner3 Fc3 5146 Banner4 Fc3 5173 Banner5 Fc3 5123 Klik voor vacatures

“Wat is er voor u eigenlijk bijzonder aan Baarn en waarom?” Met deze vraag deed de Historische Kring Baerne een oproep om een mooie foto in te sturen voor de fotowedstrijd MIJN BAARN. Na sluiting van de inzendtermijn zijn de ingezonden foto’s vergroot en met een bijbehorende tekst ingelijst en opgehangen in de Speeldoos.

Hans Pluim, kleinzoon van Meester Pluim, heeft de expositie geopend. Hij vertelde over de oprichting van de Historische Kring Baerne 50 jaar geleden, de vele actieve vrijwilligers en de activiteiten van de HKB in dit jubileumjaar. “Veel van de inzendingen gaan over de Eem en het landschap daar omheen. En, niet verwonderlijk, over de parken en de bomen in de natuur. Eén inzender had meer oog voor het kind en één inzending had een bijzonder gebouw als onderwerp.

De jury heeft met interesse gekeken naar de foto’s en drie daarvan genomineerd en voorzien van een groene rozet”, aldus Hans:

HKB2409 Hanna Rusina fotowedstrijd MQHanna vertelde na de opening waarom zij juist deze foto maakte: “Ik ben 2½ jaar geleden vanuit Oekraïne naar Nederland gevlucht toen de oorlog uitbrak. Ik was daar fotograaf; ik maakte vooral bruidsreportages. Toen ik als vluchteling in Baarn kwam, een onbekend stadje in een voor mij volledig onbekend land, zag ik de watertoren aan de Sophialaan, en het bracht mooie herinneringen bij me boven. Daarom heb ik de watertoren gefotografeerd.”

De expositie van alle ingezonden foto’s is tot 22 oktober, de Avond van de Baarnsche Geschiedenis, in de Speeldoos te zien. Dan wordt de prijswinnaar bekend gemaakt.