Het is een jaarlijkse traditie van de Historische Kring Baerne om in februari/maart haar leden en geïnteresseerden te trakteren op oude beelden van Baarn. Deze keer wordt er aandacht besteed aan de groei van Baarn.

Na een korte inleiding over de landschappelijke aspecten van Baarn als vestigingslocatie, wordt er vooral gekeken hoe Baarn zich gedurende de afgelopen 150 jaar heeft ontwikkeld van een agrarisch dorp tot de aantrekkelijke woonlocatie die we nu kennen.
De komst van de spoorlijn (met station!) in 1874 zorgde voor een ongekend snelle groei van het inwonersaantal. Dit leidde aanvankelijk vooral tot het bouwen van villawijken door projectontwikkelaars avant la lettre. Al gauw bleek het door de komst van villabewoners ook noodzakelijk om te voorzien in de woonbehoefte van leveranciers, ambachtslieden en personeel, en werden er “middenstandswijken” en “arbeiderswijken” gebouwd. De ontwikkeling van de villawijken bleek langzaam te gaan, een proces van tientallen jaren, maar dat droeg wel sterk bij aan de “groene” uitstraling van Baarn.

Het gaat bij deze presentatie vooral om het genieten van oude beelden. In chronologische volgorde wordt er aandacht besteed aan de wijken waarmee Baarn in de loop der jaren is uitgebreid.

De fotopresentatie is samengesteld door vrijwilligers van de Werkgroep Oudheidkamer, Historische Kring Baerne, en wordt ook door hen gegeven. De voorstelling vindt plaats in de Herberg van Paulus, Stationsweg 16 te Baarn, op dinsdagmiddag 27 februari en maandagmiddag 4 maart om 14.00 uur, en op woensdagavond 6 maart om 20.00 uur.

Voor het bijwonen van de presentatie op één van de genoemde data is reserveren noodzakelijk.
Reserveren is mogelijk vanaf 10 februari. U kunt dat telefonisch doen of per email; ook kunt u langskomen in de Oudheidkamer van de Historische Kring Baerne tijdens de openingsuren: op woensdag 14.00 - 16.00 uur en op zaterdag 11.00 - 13.00 uur. Ingang via de bibliotheek (de kelder is met trap of lift bereikbaar).
Telefonisch reserveren is mogelijk tijdens de hierboven genoemde openingsuren, en bovendien op maandagen 10.00 - 12.00 uur: (035) 54 303 77.
Voor reservering per email: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.. Geeft u daarbij alstublieft duidelijk aan op welke datum u de presentatie wilt bijwonen, of u lid bent, met hoeveel personen en op welke naam de reservering gezet moet worden.

Voor leden plus een introducé is de toegang gratis, voor niet-leden is de toegangsprijs € 3,50.
Het belooft een prachtige fotomiddag/avond te worden met mooie beelden van Baarn uit de laatste anderhalve eeuw.