Baarn had ooit meerdere unieke monumentale panden die in de loop der jaren verloren zijn gegaan. Zoals de Ridderhofstad Drakenburg (Zandheuvelweg), het Huis Ter Eem (Eembrugge) en Kasteel Grimmestein (Zuidereind).

Hans Klijn heeft het initiatief genomen deze kastelen te laten “herrijzen”, door het plaatsen van informatieborden op de betreffende locaties. Momenteel wordt gewerkt aan de grafische opmaak van twee panelen en wordt de laatste tekst geschreven zodat ook het derde paneel opgemaakt kan worden.

Klijn maakte deel uit van de Digitale Videogroep DV Baarn, die culturele videoproducties maakte. Eén van de leden, Bart van Veluw had een paar jaar geleden het idee om een documentaire over Drakenburg te produceren. Bart had veel onderzoek gedaan naar dit kasteel en alles was klaar om het kasteel digitaal te laten herrijzen doormiddel van drone beelden van de locatie en digitale technieken. Helaas hield DV Baarn op te bestaan waardoor het project stil kwam te liggen.

“Twee jaar geleden pakte ik de draad weer op. Fietsend door Arkemheen zag ik een informatiebord van Kasteel Hulkenstein bij Nijkerk en dacht: dit is de oplossing”, vertelt Hans Klijn.

Na overleg met de gemeente Baarn werd samenwerking gezocht met de Historische Kring Baerne. Onder andere voor het verwerven van subsidies voor de financiering (door de Ridderschap van Utrecht, gemeente Baarn, provincie Utrecht en het Cultuurfonds), maar ook voor het schrijven van de teksten over Drakenburg, Huis Ter Eem en Grimmestein. De afbeeldingen en historische plattegronden werden gevonden in het Archief Eemland en in Het Utrechts Archief.

Hans Klijn had geruime tijd nodig om alle vergunningen en instemmingen voor het plaatsen van de borden te verkrijgen van het waterschap, de gemeente, provincie en de huidige eigenaar van de Buitenplaats Drakenburg, Floris Deckers. Nu begint het project echt vorm te krijgen. Reikhalzend wordt uitgekeken naar de officiële onthulling, die naar verwachting nog dit jaar zal plaatsvinden.