Elke vrijdagmorgen is de werkgroep van de Historische Kring Baerne aan het werk op de Oude Begraafplaats aan de Berkenweg. Taco Hofstra is de coördinator en vertelt dat er op dit moment 8 vrijwilligers zijn: ”Van 9.30 uur tot 12.30 uur zijn wij hier aan het werk en staat het hek open.

Bezoekers kunnen dan gewoon binnenlopen. Op andere tijden kan de sleutel op het politiebureau worden gehaald. Regelmatig komen hier ook buitenlanders kijken. Pas nog waren er Canadezen op zoek naar familieleden. “De oude begraafplaats werd in 1828 aangelegd. Vanwege ruimtegebrek werd er in 1919 een nieuwe algemene begraafplaats aan de Wijkamplaan geopend. In 1975 vond aan de Berkenweg de laatste begrafenis plaats waarna op 1 januari 1987 de begraafplaats definitief werd gesloten. Jaap Kruidenier van de Historische Kring Baerne en Maria Lutte, die in het telefoonhuisje bij de begraafplaats woonde, besloten in 1999 een werkgroep op te richten om de oude begraafplaats te gaan onderhouden.

Taco vertelt wat de werkgroep zoal doet: ”De letters op de grafstenen worden bijgewerkt, verzwart. De hekjes om de graven worden bijgehouden, het gras wordt gemaaid en ook de bomen krijgen de nodige aandacht. Voor het snoeien van de beuken kregen we advies van Kuijer, van de overkant. Die zien er nu weer goed uit. Maar het zou toch mooi zijn als er ook wat jongere mensen bij zouden komen.”

Arda de Raadt heeft zich in 2001 aangemeld als vrijwilliger: ”Wij hadden net een nieuwe tv en mijn man was die aan het instellen. Hij drukte op een knop en toevallig was dat de Baarnse televisie met een reportage van de oude begraafplaats. Ik zei meteen: daar ga ik naar toe. Ik heb me aangemeld bij Jaap Kruidenier. We hebben een hele leuke groep hier.”

Berend komt aanlopen en vertelt bezig te zijn met het opnieuw beletteren van de grafsteen van Heijbroek. “Erg belangrijk dat het duidelijk leesbaar is” zegt Taco “vooral als er mensen komen die op zoek zijn naar familieleden.” De rijen met kindergrafjes in een hoek van de begraafplaats heeft hij net onkruidvrij gemaakt en rondom geschoffeld.

Andere bijzondere graven zijn van kunstschilder Helmert van der Flier, van onderwijzer en geschiedschrijver Teunis Pluim (zijn grafmonument was een geschenk van Koningin Emma en de Baarnse bevolking) en een grote graftombe van Guimond de Briquemond (intendant op Paleis Soestdijk) met zijn familie.

Regelmatig laten bezoekers weten het onderhoud door de vrijwilligers op prijs te stellen: ”Een tijdje terug kregen we een donatie waar we een mooie magnoliastruik voor hebben gekocht. En die beuk komt van een inwoner van Baarn die ervan af wilde. Hij staat hier nu een jaar of 2 en moet mooi kleuren in de herfst.”

Op 9 september, Open Monumentendag, is de Oude Begraafplaats aan de Berkenweg van 11.00 - 16.00 uur geopend. De vrijwilligers van de WOB (Werkgroep Oude Begraafplaats) leiden u dan graag rond en vertellen over de geschiedenis van de begraafplaats en de mensen die er begraven liggen.