Op 9 september, Open Monumentendag, organiseert de Stichting Baarn Culturele Evenementen, in samenwerking met de Nederlandse Vereniging Traditioneel Gerij (NVTG), een rondtoer door Baarn, Lage Vuursche en Soest met 42 aanspanningen in het kader van het Nederlands Kampioenschap Traditioneel Gerij.

Het is voor het eerst na de coronapandemie dat deze tocht weer gereden kan worden. Vanuit heel Nederland komen de rijtuigen en koetsiers naar Baarn. De paarden worden ‘s-morgens ingespannen bij de Stal van Laseur, Jachthuislaan 57, in Soest en rijden dan door de Van Weedestraat via Paleis Soestdijk (lunch/halteplaats) en Hoog Baarn naar de Brink. Op de in Franse sfeer aangeklede Brink volgt een presentatie van de rijtuigen. Door een spreker wordt uitleg gegeven over de historie van het rijtuig, de kleding en de afkomst van de paarden.

Aansluitend op het defilé geeft de Nederlandse chansonnier Philippe Elan vanaf 15.15 uur een concert. Hij is in 1986 van Zuid-West Frankrijk naar Nederland (De Jordaan in Amsterdam) verhuisd en is samenwerkingsverbanden aangegaan met onder meer het Residentie Orkest en het Amstel Quartet.

Onder de toeschouwers bevindt zich een groep senioren afkomstig uit de Baarnse verzorgingshuizen. De ouderen worden opgehaald door leden van de Rotary Baarn/Soest. Zij krijgen een hapje en drankje van de Rotarians geserveerd.

Door de winkeliers wordt een loterij gehouden. Het gaat om de drie mooiste, winnende aanspanningen. De drie winnaars van de Publieksprijs kunnen aan de hand van de foto’s afgedrukt in een speciale folder, worden gekozen.