In de bibliotheek van de Oudheidkamer staan tussen de boeken een schrift en vier agenda’s. Zij zijn afkomstig van baron Van Heerdt. Hij woonde in Baarn in het Benthuys aan de Eemnesserweg en hij beschrijft in deze dagboeken de oorlogsjaren 1940-1945.

Ronald van Tilburg is vrijwilliger bij de Oudheidkamer en omdat het handschrift van de baron wat moeilijk te lezen is en de agenda's kwetsbaar zijn, heeft hij ze overgeschreven en gedigitaliseerd. “Het zijn 4 agenda’s en 1 schrift. Daarin schrijft baron Van Heerdt over het oostelijk en het westelijk front, over gevechten in de lucht en over Baarn. Over Baarn eigenlijk niet zo veel, wel veel informatie over radio-uitzendingen en de illegale pers. In 1942 komt de Sicherheitspolizei een paar keer aan de deur en durft hij niet meer te schrijven. Hij vlucht, en in september 1944 pakt hij de draad weer op, hij eindigt exact op 5 mei 1945.”HKB2304 Ronald van Tilburg MQ

Ronald van Tilburg is sinds 2008 vrijwilliger bij de Historische Kring en komt 2 x per week naar de Oudheidkamer. Hij zocht eigenlijk naar handschriften die hij kon digitaliseren. “Loes wees me toen op deze dagboeken. Bijzonder om het allemaal te lezen. Ik zelf heb de oorlog in Amsterdam Betondorp meegemaakt. Een paar dingen die me opvielen in deze dagboeken was de evacuatie van vee, de prijzen van voedsel en gebrek eraan en de vlucht van baron Van Heerdt naar Friesland. Maar ook de kou en natuurlijk het dagelijkse leven in de oorlog, de Duitsers en de beschietingen aan het eind van de oorlog op de Jacob van Lenneplaan”.

In afleveringen van de Baerne uit 2011 en 2012 beschrijft Arie van Twigt vooral de Baarnse gebeurtenissen. Ronald heeft de dagboeken in ruim 5 maanden helemaal uitgewerkt. De dagboeken zijn in de Oudheidkamer aanwezig en kunnen daar op de computer worden ingezien.

In de dagboeken zijn ook brieven en kaarten van de vlucht van baron Van Heerdt gevonden en een brief aan een Duitse majoor. Ook die zijn gedigitaliseerd.

Op 4 mei 2023 heeft Eemland1 Ronald van Tilburg geinterviewd over deze immense klus. Luister hier dit interview terug.

HKB2304 dagboek Baron van Heerdt  MQ