HKB in de media

De Baarnsche geschiedenis staat volop in de belangstelling. Daardoor wordt de Historische Kring Baerne regelmatig gevraagd om kennis en kunde te delen. Hieronder een selectie van interessante tv- en radio-opnames.

Verhalen van Baarn

Al 50 jaar zorgt de Historische Kring Baerne ervoor dat de geschiedenis van Baarn wordt bewaard en verteld. Samen met Eemland1 wordt hier in 2024 volop aandacht aan besteed. Het nieuwe radioprogramma, Verhalen van Baarn, wordt elke laatste woensdag van de maand door Eemland1 uitgezonden. Er worden elke keer twee gasten uitgenodigd om hun verhaal van Baarn te vertellen: in de studio en op locatie.

Aflevering 1 - Petra Spigt vertelt over de oprichting  van de Historische kring Baerne in 1974, dit jaar 50 jaar geleden. Maar eigenlijk is de Historische Kring 86 jaar geleden begonnen als “Oudheidkamer”.

Aflevering 2 - Jan van der Laan is coördinator van de werkgroep archeologie en vertelt over de grafheuvel-groep van zeven grafheuvels bij de Lage Vuursche “Het gat van Claus”.

Aflevering 3 - Erica Kreijns, zelf oudbeiaardier, vertelt over het carillon in de Pauluskerk, maar ook over de pontklok (het klokje van Kuijer).

Aflevering 4 - Wilmar Dolman  is een vaste medewerkster van de Oudheidkamer en vertelt over de geschiedenis van Het Baarnse  badhotel, ofwel de water-genees instelling, kuuroord en watertherapie, voor zenuwziekten.

Eerdere opnames

• Uit de archieven van de Historische Kring Baerne, een serie van Eemland TV over de verborgen schatten in de Oudheidkamer:
    1. Deel 1: de Baarnse kunstschilder Helmert van der Flier, bijgenaamd de 'schapenschilder' (april 2022)
    2. Deel 2: de geschiedenis van de Pauluskerk (juni 2022)
    3. Deel 3: de muziektent op de Brink (juni 2022)
    4. Deel 4: Huis ter Eem en de brug over de Eem (juli 2022)
    5. Deel 5: het zwembad in de rivier de Eem (september 2022)
    6. Deel 6: een rondleiding door de Oudheidkamer (maart 2023)